11 de gener 2011

Invisible

Paul Auster, 2009 
Traducció d'Albert Nolla
La Butxaca
255 pàg.

Qui vulgui ser escriptor faria bé de llegir aquesta novel·la. És una classe magistral de literatura.
1967, un jove poeta de Nova York coneix casualment una parella que canviarà el curs de la seva vida i el marcarà per sempre. Una novel·la on la fina ratlla que separa la realitat de la ficció es fa encara més fina, on el que és plausible i el que és possible es confonen, ens confonen.
 I qui és l'invisible d'aquesta història? En Rudolf Born,  amagat darrera el que ens en explica l'Adam Walker, el que ens conta la Margot, el que en creu saber la Cecile o el que reconstrueix en Jim a partir de les fitxes que li envia l'Adam.
De petita m'agradava que m'expliquessin contes, ben aviat em vaig espavilar sola, ja només em calia trobar llibres que m'expliquessin una història bonica, interessant, que em fes riure o plorar, que em fes somiar o que em poses al davant la realitat. Un conte, una història em bastava. Ara ja no en tinc prou  amb una història, ara també vull que la  manera com me l'expliquen sigui interessant, diferent, agosarada.
Així és Invisible.

P en el Reto 2011

****